Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie zgodnie z Polityką prywatności.

Benzyna vs diesel - główne różnice - co wybrać i dlaczego?

Benzyna vs diesel
Drukuj

Średnia ocena: 0.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Podczas poszukiwań idealnego samochodu trzeba podjąć wiele ważnych decyzji. Jedną z nich jest rodzaj silnika. Wiele osób zastanawia się, który z nich będzie lepszy – benzynowy czy diesel. Warto poznać różnice między tymi jednostkami napędowymi, co z pewnością pomoże w dokonaniu najlepszego wyboru.

Diesel czy benzyna – najważniejsze różnice w budowie i zasadzie działania

Obie jednostki napędowe różnią się od siebie konstrukcją, co przekłada się na odmienną specyfikę ich pracy, a tym także na niektóre parametry samochodu, takie jak m.in. awaryjność i zużycie paliwa. Silnik benzynowy jest wyposażony w układ zapłonowy. Świece, które są jego częścią, wytwarzają iskrę, a ta z kolei generuje zapłon. Wzrasta ciśnienie, które wprawia tłoki w ruch. Te z kolei wpływają na wał korbowy służący do napędzania kół pojazdu, co umożliwia rozpoczęcie jazdy.

Proces powstania zapłonu przebiega zupełnie inaczej w przypadku silnika Diesla nazywanego jednostką wysokoprężną. Nie ma w nim układu zapłonowego. Rozpoczęcie spalania mieszanki paliwowej odbywa się samoczynnie. Powietrze jest sprężane pod bardzo wysokim ciśnieniem, które może dochodzić nawet do 50 barów. Jednocześnie dochodzi do nagłego wzrostu temperatury, która umożliwia samoczynny zapłon oleju napędowego.

Diesel vs benzyna – który silnik jest mniej awaryjny?

Kwestia awaryjności ma kluczowe znaczenie dla właścicieli pojazdów. Wpływa bowiem na ogólne koszty eksploatacji pojazdu. Silniki benzynowe mają nieco mniej skomplikowaną konstrukcję, dlatego są uważane za takie, które rzadziej się psują. Jeśli dojdzie do ich uszkodzenia, to zazwyczaj koszty naprawy takiej jednostki napędowej są niższe.

Diesel ma bardziej złożoną konstrukcję, na którą składa się wiele elementów, takich jak m.in. turbosprężarka, filtr DPF i koło dwumasowe. To właśnie one dość często ulegają awarii. Może na to wpływać niewłaściwe użytkowanie silnika. Rozgrzewa się on zdecydowanie dłużej w porównaniu do benzynowej jednostki napędowej. Jazda na krótkich dystansach może więc negatywnie wpływać na pracę, a więc także żywotność diesla.

Pamiętaj! Wielu producentów stosuje turbosprężarki oraz koła dwumasowe także w silnikach benzynowych (tych o małym litrażu). Te elementy są niezbędne, aby osiągnąć optymalny poziom mocy.

Diesel czy benzyna – który z silników ma mniejsze spalanie?

Samochody wyposażone w silniki Diesla są chętnie wybierane głównie ze względu na to, że najczęściej mają niższe spalanie. Jest to związane z ich wydajnością. Wysokoprężne jednostki są w stanie wykorzystać efektywnie nawet połowę dostarczonego paliwa. Natomiast w przypadku silników benzynowych ten wskaźnik to około 38%.

Niższe spalanie jest możliwe także dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy najniższych obrotach. Jednostki benzynowe muszą zużyć więcej paliwa, aby osiągnąć taką samą efektywność. W ich przypadku niezbędne jest bowiem wejście na zdecydowanie wyższe obroty. To przekłada się z kolei na większe spalanie.

Co lepsze – diesel czy benzyna?

Już wiesz, czym się różni diesel od benzyny. Musisz także wiedzieć, jak odmienna konstrukcja oraz sposób działania wpływają na komfort jazdy. Jest to bardzo ważny parametr dla każdego kierowcy. Silniki Diesla osiągają optymalną moc przy niższych obrotach, co sprawia, że samochody, które są w nie wyposażone, zdecydowanie są łatwiejsze do prowadzenia, zwłaszcza gdy mają duże obciążenia.

Musisz jednak wiedzieć, że jednostki wysokoprężne w porównaniu do benzynowych o zbliżonych pojemnościach mogą mieć nieco mniej mocy, co jednak nie jest regułą. Te drugie ze względu na szerszy zakres obrotów świetnie sprawdzają się podczas uprawiania sportów motorowych.

Na wybór konkretnego typu silnika może wpływać także to, gdzie będzie użytkowany samochód. Silniki Diesla potrzebują więcej czasu na to, aby się rozgrzać. Jazda na krótkich dystansach może więc wpływać na pojawienie się różnych awarii. Oznacza to, że pojazdy wyposażone w jednostki wysokoprężne mogą nie być dobrym wyborem do miasta. Jednocześnie świetnie sprawdzają się podczas długich podróży, ze względu na to, że silnik Diesla trudno przegrzać. Jeśli więc często pokonujesz długie dystanse i jeździsz z optymalną prędkością utrzymywaną na niskich obrotach, to auto z taką jednostką napędową może być dla Ciebie świetnym wyborem.

Wysokoprężne jednostki napędowe nie są jednak wolne od wad. Jedną z nich jest głośna praca silnika związana z momentem mieszania się oleju napędowego z powietrzem. Gwałtownemu spalaniu towarzyszy charakterystyczny dźwięk, który dla niektórych osób może być nieco uciążliwy. Dodatkowo samochody wyposażone w silniki Diesla, przede wszystkim te starsze, mogą mieć problem z zapłonem przy niskich temperaturach. Aby tego uniknąć, należy zadbać przede wszystkim o wysokiej jakości paliwo, a także dobry akumulator i rozrusznik. Jeśli te elementy będą pracowały efektywnie i wydajnie, to nie powinien pojawiać się problem z rozruchem.

Jaki silnik wybrać – podsumowanie wad i zalet obu rozwiązań

Najważniejsze zalety silników benzynowych to przede wszystkim:

  • niższa cena samochodów,
  • mała awaryjność,
  • cicha praca,
  • nieskomplikowana konstrukcja,
  • mniejsze znaczenie odpowiedniej higieny jazdy.

Jednak takie jednostki napędowe charakteryzują się większym spalaniem, co przekłada się na wyższe wydatki na zakup paliwa. Wiele z nich pracuje także nieco mniej wydajnie w porównaniu do silników wysokoprężnych. Niektóre z modeli mogą także być mniej żywotne, co wiąże się z koniecznością ich wymiany na nowe egzemplarze, a więc także sporymi kosztami.

Z kolei do najważniejszych zalet samochodów z silnikami Diesla można zaliczyć:

  • niższe zużycie paliwa,
  • lepsze prowadzenie przy przewożeniu ciężkich ładunków,
  • wydajniejsza praca,
  • lepsze osiągi.

Pojazdy wyposażone w te jednostki napędowe są z reguły droższe w porównaniu z samochodami benzynowymi. Ze względu na dość skomplikowaną budowę ich naprawa najczęściej jest kosztowniejsza. Wadą jest także wspomniana już dość głośna praca oraz możliwość wystąpienia trudności z zapłonem przy niskich temperaturach.

Diesel a silnik benzynowy – porównanie kosztów ubezpieczenia

Jednym z kosztów, które muszą ponosić wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, jest składka na polisę OC. To obowiązkowe ubezpieczenie, a jego brak wiąże się z karami finansowymi. Poniżej znajdziesz zestawienie średnich cen polisy dla pojazdów wyposażonych w konkretne typy silników.

Jak widzisz, najwięcej za OC w 2023 roku płacili właściciele samochodów z napędem hybrydowym. Na drugim miejscu uplasowały się silniki Diesla. Wyższa cena ubezpieczenia jest związana przede wszystkim z większą awaryjnością takich pojazdów.

O tym, jak rodzaj napędu wpływa na składkę OC, sprawdzisz również dzięki poniższemu przykładowi.

Przykład 1.

53-letni mieszkaniec Tarnobrzega ubezpiecza samochód Peugeot 3008 z 2019 roku. Ma duże doświadczenie w prowadzeniu pojazdów i jeździ bezszkodowo. W przypadku auta z silnikiem benzynowym 1.6 za OC zapłaci:

  • 393,00 zł – mtu24.pl,
  • 413,00 zł – Balcia Insurance,
  • 424,00 zł – Trasti,
  • 473,00 zł – Uniqa,
  • 530,15 zł – Link4,
  • 576,00 zł – Benefia,
  • 607,49 zł – BeeSafe.

Kalkulacja ważna na dzień 24.01.2024 r., wyliczenia nie są ofertą w rozumieniu KC (art.71, art.63).

Jeśli jednak taki sam model miałby silnik wysokoprężny, to kierowca za swoje ubezpieczenie zapłaciłby:

  • 404,00 zł – mtu24.pl,
  • 436,00 zł – Trasti,
  • 511,00 zł – Balcia Insurance,
  • 516,00 zł – Uniqa,
  • 532,56 zł – Link4,
  • 620,00 zł – Benefia,
  • 652,25 zł – BeeSafe.

Kalkulacja ważna na dzień 24.01.2024 r., wyliczenia nie są ofertą w rozumieniu KC (art.71, art.63).

Jak widzisz, wysokość składki w drugim przypadku jest nieco wyższa. Rodzaj paliwa jest bowiem jednym z najważniejszych czynników, które towarzystwa biorą pod uwagę podczas obliczania kosztów polisy.

Zarówno silniki Diesla, jak i benzynowe mają swoje wady oraz zalety. Każdy z nich ma swoich przeciwników oraz zwolenników. Wybór pojazdu wyposażonego w konkretną jednostkę napędową nie jest wcale łatwy i wymaga uwzględnienia wielu parametrów. Jeśli poświęcisz nieco czasu, to z pewnością uda Ci się znaleźć auto spełniające wszystkie oczekiwania.

 

Porównaj ceny OC AC w 7 minut
Google+FacebookPodziel się:

« Powrót do listy poradników